«یادواره امیرکبیر» برگزار می شود

امیر کبیر همایش بزرگداشت امیرکبیر،  به مناسبت سالگرد کشته شدن این صدراعظم دوره قاجار و با هدف بهتر شناساندن جنبه های گوناگون اجتماعی و فرهنگی در دوران صدارت کوتاه وی در تالار همایش فرهنگسرای شفق برگزار می شود.

 
به گزارش ایران بزرگ، «یادواره امیرکبیر» با همکاری انجمن فرهنگی بیستون، پایگاه پژوهشی هخامنشیان، کانون ایران شناسی فرهنگسرای شفق، 20 دی ماه سال جاری در تالار همایش پارک شفق برگزار می شود.
 
این همایش شامل سخنرانی سعید نیکپور،کارگردان و بازیگر نقش امیرکبیر در مجموعه  تلویزیونی امیر کبیر، اجرای نمایش "آرش" با هنرمندی فرزین طاهری، پخش مستندی کوتاه درباره امیرکبیر و برنامه های متنوع دیگر می باشد.
و هدف آن شناساندن جنبه های مختلف فرهنگی و اجتماعی دوران صدارت این وزیر بزرگ عهد قاجار است که نخستین صدراعظم ناصرالدین شاه بود و در نهایت به فرمان وی به قتل رسید.
میرزا محمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدر اعظم های ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بود. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت. مدت صدارت امیر کبیر ۳۹ ماه بود.
 وی مؤسس دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فناوری جدید به فرمان او در تهران تأسیس شد. مدرسه دارالفنون در زمان صدارت امیرکبیر، در هفت شعبه تأسیس شد و اولین مدرسهٔ جدید ایران بود.
شاهزاده‌های قاجار نخستین دانشجویان دارالفنون بودند. در دارالفنون اصول علمی جدید و دانش‌های مهندسی، پزشکی و فنون به جوانان آموزش داده می‌شد و بسیاری از معلم‌های آن از اروپا و به ویژه از کشورهایی چون اتریش، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه به کار گرفته شده بودند. پس از برکناری امیرکبیر، با وجود مخالفت‌های میرزا آقاخان نوری، مدرسه کار خود را ادامه داد.
 همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله اقدامات وی به‌شمار می‌آید. اولین شماره روزنامه وقایع اتفاقیه در سال سوم سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار در ۱۸ بهمن ۱۲۲۹ خورشیدی منتشر شد. به دستور امیرکبیر اشتراک این روزنامه برای هر یک از افرادی که از دستگاه دولتی بیش از ۲۰۰ تومان حقوق می‌گرفتند، اجباری بود.
در این روزنامه، اخبار داخلی شامل خبرهای مربوط به دربار، عزل و نصب‌ها، اعطای مقام‌ها، نشان‌ها و امتیازات چاپ می‌شد. در برخی شماره‌ها نیز اخبار رویدادهای شهرهای ایران به چاپ می‌رسید. در بخش اخبار خارجی، اخبار مربوط به کشورهای اروپایی به چاپ می‌رسید. همچنین این روزنامه دارای صفحه حوادث نیز بود. کمتر از یک سال پس از انتشار اولین شماره، در شماره ۴۹ این روزنامه خبر تحریف‌شده‌ای درباره مرگ امیرکبیر منتشر شد.
از دیگر اقدامات وی می توان به ایجاد ۴۰ قراولخانه در نقاط مختلف دارالخلافه (تهران) و اصلاح وضع چاپارخانه دولتی اشاره نمود.
امیرکبیر پس از این که با توطئه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده‌است.
گفتنی است؛ «یادواره امیرکبیر» روز چهارشنبه، 20 دی ماه سال جاری از ساعت 15 تا 17 در خیابان 21 یوسف آباد، پارک شفق، تالار همایش پارک شفق برگزار می شود.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب